PLANTES
PRIMERA SETMANA
Les plantes que he trobat concretament a la parcel·la de l'hort d'infantil durant les meves sessions ha estat les maduixeres, bledes i espinacs.
S'observa que en la setmana 1 es planta la maduixera sent planter, exactament a la fase d'esqueix. Procurarem sobretot de plantar-la correctament i regar la planta perquè s'adapti bé a la nova terra i pugui créixer sana i forta.
Tanmateix, podem destacar que en alguns esquitxos de maduixeres ja es podia observar alguna flor, és a dir, la planta en estat de floració.



SEGONA SETMANA
Aquesta setmana no hem observat cap canvi significatiu en el creixement de les plantes. No obstant això, el que sí podem notar és que ja es troben en plena fase de creixement. La majoria de les plantes han arrelat bé, ja que es veuen més rectes i fortes en comparació amb el primer dia, quan encara estaven en procés d'arrelar i semblaven més dèbils a simple vista. Aquestes observacions indiquen que les plantes s'estan adaptant correctament a les condicions del seu entorn i estan progressant de manera positiva i favorable.
Tot i això, seguim sense veure cap part collible en cap de les plantes. Això és normal en aquesta etapa del cicle de creixement, ja que la formació de parts collibles sol requerir més temps i condicions específiques. Continuarem observant el seu desenvolupament de prop per identificar qualsevol canvi que pugui indicar que s'acosten a la fase de collita. Mentrestant, ens assegurarem de mantenir les condicions òptimes perquè el seu creixement segueixi sent saludable.
TERCERA SETMANA
Aquesta setmana podríem dir que hem vist els canvis més significatius en el desenvolupament de les plantes. Les plantes han experimentat un creixement notable, especialment les bledes. Poc a poc, es comencen a veure les fulles més grans, indicant que s'acosta la fase de collita.

Pel que fa a les maduixeres, hem observat diverses etapes en el seu desenvolupament. En aquelles maduixeres on els esquitxos ja tenien flor, les flors han desaparegut i ha començat el creixement dels fruits. A més, en altres maduixeres que encara no havien florit, han començat a aparèixer les primeres flors, assenyalant l'inici de la seva fase de fructificació. Aquest progrés és un senyal positiu de la salut i vigor de les plantes, indicant que estan responent bé a les condicions de cultiu.
Tanmateix, també hem notat un creixement significatiu de males herbes. El bon temps i la disponibilitat d'aigua de reg han afavorit el seu desenvolupament. Aquest augment de males herbes requereix una atenció especial per evitar que competeixin amb les nostres plantes cultivades pels recursos essencials com aigua, nutrients i llum solar.
QUARTA SETMANA
Aquesta setmana no hem pogut observar canvis molt significatius en comparació amb la tercera setmana, que va ser la més notable fins ara. En aquesta quarta setmana, la majoria de les maduixeres han completat la transició de la floració a la fructificació, mostrant els primers signes del creixement dels fruits.

Les bledes continuen creixent a bon ritme, mantenint-se saludables i vigoroses. No obstant això, el que ens preocupa més són els espinacs, ja que el seu creixement és el més lent i menys notable en comparació amb les altres plantes. Aquesta falta de progrés en els espinacs podria ser deguda a diversos factors, com la qualitat del sòl, la quantitat de llum solar que reben, o possibles problemes amb els nutrients disponibles.
ESTADIS FENOLÒGICS



CICLE BIOLÒGIC vs CICLE PRODUCTIU
Cada planta té un cicle de vida biològic determinat el qual segueix un patró natural. Aquest està determinat pel seu material genètic i les seves diferents característiques.
El cicle es compon per sis parts:
- Germinació de les llavors
- Creixement de la planta
- Floració (òrgans reproductors)
- Pol·linització
- Formació de fruits i llavors
- Dispersió de les llavors per tal d'iniciar un nou cicle
En canvi, si ens fixem en el cicle productiu de l'hort de l'escola on he realitzat jo les sessions, sol es compon de 4 parts:
- Creixement de la planta
- Floració (òrgans reproductors)
- Pol·linització
- Formació de fruits i llavors
Eliminant el primer pas de la germinació pel fet que ja compren els esquitxos directament al mercat i eliminant l'últim pas, ja que els alumnes sols consumeixen el fruit de la verdura o tota la verdura, no aprofiten les llavors que aquesta produeix per tornar a començar el cicle.
Els cicles de producció són gestionats i influenciats per les activitats humanes. Ens encarreguem de proporcionar les condicions necessàries per al creixement de les plantes dins del nostre hort escolar en aquest cas. Els hi proporcionem aigua, nutrients, llum solar i control de plagues.
FAUNA

- És principalment herbívor i es nodreix de la saba de les plantes, especialment de les llavors i els brots tendres. També pot menjar petits insectes morts o materials vegetals en descomposició.
- Ajudar a controlar el creixement excessiu de plantes i a mantenir l'equilibri en l'ecosistema. Tot i això, un excessiu nombre d'aquest insecte es pot arribar a considerar una plaga.

- Les formigues poden tenir diversos rols en l'hort. Algunes espècies protegeixen pugons, que produeixen una substància dolça anomenada melassa, que les formigues mengen. També poden airejar el sol amb els seus túnels.
- Poden ser perjudicials si protegeixen pugons que danyen les plantes. Però també poden ser beneficioses perquè ajuden a airejar el sol i descomponen la matèria orgànica.

- Les papallones, són pol·linitzadores que ajuden a transferir el pol·len d'una flor a una altra. Les seves erugues, però, poden alimentar-se de les fulles de les plantes.
- Són principalment beneficioses per la seva funció com a pol·linitzadores. Tot i això, les seves erugues poden ser perjudicials si es converteixen en plagues i danyen les plantes.

- Les abelles són pol·linitzadores essencials. Volen de flor en flor recollint nèctar i pol·len en la fase de floració de les plantes, i en aquest procés, transfereixen pol·len d'una flor a una altra, facilitant la fecundació.
- Beneficien l'hort en gran mesura perquè asseguren la pol·linització de moltes plantes, la qual cosa és crucial per la producció de fruits i llavors.

- S'alimenten de matèria en descomposició i residus, facilitant la seva transformació en nutrients disponibles per a les plantes.
- Airegen el sòl quan es mouen i a més controlen plagues. Gràcies a aquestes funcions podem dir que és beneficiós pel nostre hort.

- Té un paper vital en el reciclatge de matèria orgànica. Es nodreixen principalment de femtes d'animals més grans. Aquests escarabats ajuden a descompondre les femtes, convertint-les en nutrients que es reincorporen al sòl.
- Els túnels que excaven els escarabats piloters per enterrar les femtes ajuden a airejar el sòl i a facilitar la penetració de l'aigua i dels nutrients. Això pot contribuir a millorar la salut general del sòl i a promoure el creixement de les plantes per això és un animal molt beneficiós.
PLAGUES
Pel que fa a les plagues aquest any m'han explicat que no n'han patit cap en tot l'hort escolar, però ara que som a la primavera és més comú que s'hi posin pugons i es facin plagues d'aquests. També em van explicar que no tracten les plagues amb pesticides sinó que sols amb productes naturals, com per exemple vinagre amb aigua.
